Türkiye lojistik üs olmak için demiryolu ve deniz taşımacılığını geliştirmeli

Dünyada ticaretinin dengesinin değiştiğini ve bunun da Türkiye’nin lojistik üs olma ihtimalini arttırdığını söyleyen DHL Supply Chain’in Türkiye Genel Müdürü Hakan Kırımlı, “Lojistik köyler oluşturmak lazım. Stratejik planlama da gerekiyor. Karayoluna yüklenmek yetmez. Kolay liman ve demiryolu bağlantıları şart” dedi.

Lojistik alanında dünyanın en büyük şirketi DHL. DHL Supply Chain şirketin Tedarik ve Lojistik Çözüm Şirketi. Dünyanın neredeyse her ülkesinde olan DHL, DHL Supply Chain olarak da 75 ülkede faaliyet gösteriyor. DHL Supply Chain’in Türkiye Genel Müdürü Hakan Kırımlı ile buluştuk. Dünyadaki ekonomik dengelerdeki değişimin lojistik sektörüne etkilerini ve yaşanan değişimi Hakan Kırımlı’yla konuştuk.

– Öncelikle sizi tanıyalım. Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü’nden mezun olmuşsunuz. Ben daha öncesini de soracağım. İlk iş deneyiminiz neydi? Nerede doğdunuz, hangi okullarda okudunuz?

İstanbul doğumluyum. Boğaziçi Üniversitesinde okudum. Onun öncesinde Kabataş Lisesi’ni bitirdim. 2 yıl bankacılık yaptım. Master yaparken de çalıştım. Dış Ticaret Bankası’nda çalıştıktan sonra sektör değiştirdim.

– Daha öncesinde okurken çalıştınız mı? Hayatınızda ilk parayı nasıl kazandınız?

Burslu okudum. Kabataş Lisesi’nde okurken özel ders verdim. İlk paramı o zaman kazandım diyebilirim. İş konusunda küçük deneyimlerim oldu. Ortaokulda kese kağıdı yapıp pazarcılara satardık. Bankada 2 yıl çalıştıktan sonra Vepa Grubu’na geçtim. O dönemde Vepa şirketler grubuydu, 7 şirketi vardı Vepa’nın. Benim bankada çalışma planım yoktu, para yerine ürünle uğraşmak istediğimi biliyordum. Vepa’nın mağazaları vardı o dönemde. Ana iş kozmetikti. Satış ve pazarlama alanında tecrübe kazandım orada. Oradan genel müdür seviyesinde ayrıldım. 9 yıl çalıştım. Spar Hollanda zinciri ona geçtim. Orada hızlı gelişmeler oldu. Fiba Holding aldı Spar’ı. Onların süpermarket markası GİMA’ydı. O şemsiye altında birleşildi. Doğuş Grubu da o sırada Macro’yu almıştı. Ben oraya genel müdür olarak geçtim. DHL’e kadar bu işlerde çalıştım.

– DHL dünya devi. Pazar lideri birçok ülkede. Türkiye’deki büyüklüğü ne kadar?

DHL içinde DHL Supply Chain çok önemli bir yapı. 75 ülkede var DHL Supply Chain. DHL 200’ün üzerinde ülkede var. DHL Express’in ulaşmadığı ülke yok diyebilirim. DHL dünyanın en büyük lojistik şirketi dediğiniz gibi. Supply Chain DHL’in tedarik zinciri. 52 milyar Euro’nun üzerinde büyüklüğü var DHL’in.

– Türkiye’de de lojistik sektörü hızla büyüdü. DHL’in Türkiye’deki büyüklüğü ne kadar?

Sektör Türkiye’de 80 milyar lira büyüklüğünde. Türkiye DHL’in 1 milyar liranın üzerinde büyüklüğü var. 75 ülke içinde önemli bir yerde Türkiye. Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölgesi içinde. Küçük bölge olarak Doğu Avrupa ülkeleri içinde. Bu grupta 6 ülke var. Bunların içinde cirosu en yüksek ülke Türkiye. Rusya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti, Polonya, Slovakya içinde önde Türkiye. DHL Grubu içinde Türkiye yatırım öncelikli ülkeler içinde. Agresif bir büyüme planı devrede. Ciddi beklentiler var.

– Ne kadarlık bir büyüme gösterdi geçen yıl?

2011’de yüzde 35’lik büyüdük. 2012’de yüzde 20 büyümeyi bekliyoruz. Türkiye büyüme hızıyla şaşırtmaya devam ediyor.

– Suriye ile yaşanan gerilimin etkisi olmadı mı?

Olmadı. Tüm yaşananlara rağmen lojistik işlerde bir etki yok.

– İhracatta atılım yapmak için çabalıyor Türkiye. Lojistik sektörü de bunun çok önemli bir parçası. 2023 hedeflerine ulaşması için Türkiye’nin lojistik sektöründe atılıma ihtiyacı var. Öncelikle neler yapılmalı?

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı koordinasyon yapıyor bunun için. Bir kurul kuruldu. Lojistik Master Planı hazırlanılıyor. Biz de bunun içindeyiz. Bu plan çok önemli. 2023 ihracat hedeflerine ulaşmak için Türkiye’nin lojistik merkezleri olmalı, bunlara lojistik köyler de diyebiliriz. Türkiye bölgenin de lojistik üssü olmalı.

– Türkiye’de lojistik kanunu yok…

Evet. Henüz lojistik kanunu yok Türkiye’nin. Büyük hedeflere ulaşmak için bunların hükümet değil devlet politikası olması gerekiyor. Kanuna ihtiyaç var. Bu kanun da dünyadaki değişimi gören, ona göre düzenlenmiş bir kanun olmalı. Türkiye bu alanda atılımda. Dünya Bankası’nın da lojistik üslerle ilgili çalışmaları var. Çok önemli değişimler var bölgede.

– Neler bunlar?

Türkiye’de alt yapı yatırımları da var. Bu çalışmalarda Türkiye 155 ülke arasında 53’üncü sırada görülüyor. Alt yapı yatırımları, ithalat-ihracat rakamları, gümrükteki kolaylıklara bakılıyor bunu söylemek için. Türkiye’de mevzuatta sorunlar var. Bunların değişmesi gerekiyor. Hıza ihtiyaç var. Lojistik merkezlere ihtiyaç var.

– Bu çok uzun zamandır söyleniyor. Bunun yanı sıra Türkiye’de alternatif ulaşım olanakları sınırlı. Yalnızca karayolu taşımacılığıyla lojistik üs olunur mu?

Lojistik köyler oluşturmak gerekiyor. Bunlar da planlanıyor. Ama dediğiniz gibi en önemli parçalarından biri de bunlar. Stratejik planlama da gerekiyor. Karayolu yetmez, şu anda da yetmiyor.

– Almanya örneği var. DHL’in de merkezi de orada. Dünyada ekonomik dengeler değişiyor. Türkiye’nin avantajları neler?

Dünyada ticaretinin dengesi değişiyor. İthalat-ihracat dengeleri değişiyor. Bu değişiklik Türkiye’nin lojistik üs olma ihtimalini artırıyor. Denizyolu, karayolu ve havayoluyla bağlantılı özellikler gerekiyor. Biraz önce de dediğimiz gibi karayoluna yüklenmek yetmez. Türkiye’den yönetim de uygun mal geçişi de uygun. Bunların olması için de alt yapı ve üst yapıda hızlı değişiklik şart. Kolay liman ve demiryolu bağlantıları şart.

Demiryolu kullanımı % 5

– Şu anda ne kadar kullanılıyor demiryolu taşımacılığı?
Demiryolu yüzde 5 civarında kullanılıyor Türkiye’de. Kombine taşımacılıkta bağlantılar önemli. Türkiye demiryollarını ve denizyolunu daha çok kullanmalı.

Lojistik üs olmak demek hareketin giriş çıkışın hızlı olması demek. Bunu sağlayacak kanuni düzenlemelere de ihtiyaç var. DHL Supply Chain’de ağırlık karayolunda. Yüzde 9’luk payı hava, deniz ve demiryolu alıyor.

– En çok hangi sektörlere hizmet veriyorsunuz?

Biz en çok sağlık, otomotiv ve tüketicilere hizmet veriyoruz. Son yıllarda perakende sektörü de büyüdü. Otomotiv sektörü de DHL için önemli. Teknoloji, sağlık, otomotiv, perakende sektörleri önemli bizim için. Türkiye’de pazar lideriyiz teknoloji sektöründe. Tüm teknoloji firmalarıyla çalışıyoruz Türkiye’de.

– Depolama alanınız ne kadar?

21 farklı lokasyonda 370 bin metrekaredeyiz. 400 bin metrekareye ulaşıyoruz yakında. Bu sektörde önemli bir büyüklük. DHL tesislerde açık ara önde sektöründe. Bizim gıda hizmetleri için soğuk hava depolarımız var, farklı ısı alanlarında ürünler tutuyoruz. Eksi 25 derecede donuk ürünler tutuyoruz, soğuk ortamda sevkiyatını yapıyoruz. Ayrıca 2-8 derecelik soğuk alanlarımız da var. Gıda, ilaç, tüketici ve otomotiv sektörleri için farklı araç filolarımız ve tedarikçilerimiz var. Bize ait 180 araç var. Stratejik ortaklarla bu sayı katlanıyor. Araç hareketine bakınca ayda 6500 üzerinde araç hareketimiz var. Bozulması muhtemel gıda ve ilaç ürünlerini her an takip ediyoruz.

Güney Kore atağa kalktı

– Lojistik sektöründe de hareketlilik var. Rekabet sizi nasıl etkiledi? Avrupalı ve Amerikalı şirketlerin sarsılmaz gücü vardı…

Doğru ama artık rekabette Uzakdoğu ve Kore firmaları da var. Ve bazı alanlarda öne geçmeye de başladılar. Güney Kore önemli bir atılım içinde. Lojistik sektörü Türkiye’de hızlı büyüyecek. Türkiye büyümesinin 3-4 katı büyüme rakamlarını yakalayacak uzun süre. Şu anda lojistik ihtiyacını kendi bünyesinde karşılayan şirketler var Türkiye’de. Bu şirketler farklı nedenlerle bundan vazgeçecekler.

Nitelikli eleman sıkıntısı var

– Son yıllarda lojistik sektörü büyüdükçe üniversitelerde de lojistik bölümleri açıldı. Sektörde nitelikli eleman sıkıntısı da var. Açılan üniversite bölümleri yeterli mi?

Lojistik sektörüne personel yetiştirecek okullara ihtiyaç var hâlâ. Yavaş yavaş açılmaya da başlandı. Nitelikli eleman sıkıntısı devam ediyor. Biz lojistik mezunlarını alıyoruz işe. Farklı sektörlere hizmet veren personele de ihtiyacımız oluyor. Kimya mühendisine de mobilya montajı yapan marangoza da ihtiyacımız oluyor. Bu yüzden de lojistik önemli bir sektör.

Kaynak : haber.gazetevatan.com

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s